برق گرفتگی

سالانه موارد قابل توجهي از مرگ و مير متعاقب برق گرفتگي در دنيا رخ مي دهد. طبق آمار بدست آمده توسط سازمان پزشكي قانوني 589 مورد مرگ در اثر برق گرفتگي رخ داده ، كشور در سال 1384 است. در اكثر قريب به اتفاق موارد، برق گرفتگي به طور اتفاقي و طي حوادث خانگي و صنعتي رخ مي دهد. موارد كمتري از خودكشي و موارد نادري از قتل توسط جريان الكتريسيته گزارش شده است. برق گرفتگي زماني رخ مي دهد كه بدن به طريقي قسمتي از مدار جريان الكتريكي را تشكيل دهد .
سازمان پزشکی قانونی اقدام به انتشار آمار مرگ و میرهای ناشی از برق گرفتگی در سه ماهه نخست سال های 1393 و 1394 نموده است که در 17 استان تعداد مرگ میرها افزایش داشته است که در این استانها عبارتند از:
در واقع ميت وان گفت تأثير جريان الكتريسيته بر بافت ها و ارگان-هاي بدن را برق گرفتگي مين امند كه بر اساس مسير عبور جريان اين آثار متفاوت بوده، گاه حيات فرد را به مخاطره مي اندازد.
عوامل موثر بر شدت برق گرفتگي
نوع جريان
متناوب يا مستقيم بودن جريان الكتريكى بر شدت برق گرفتگى 4 برابر خطرناكت ر و كشندهت ر از – مؤثر است. جريان متناوب حدود 6 جريان مستقيم است. زيرا اولاٌ با ايجاد انقباض عضلاني باعث مي گردد
not) فرد مدت بيشتري با منبع جريان الكتريسيته تماس داشته باشد و ثانياً با تأثير بر روي سيستم هدايتي قلب احتمال ايجاد (let go آريتمي را بيشتر مي كند . معمولاً جريان هاي بين 39 تا 150 سيكل بر ثانيه خطرناك تر هستند.
اختلاف پتانسيل
جهت ايجاد مدار الكتريكي نياز به وجود اختلاف پتانسيلي بين دو نقطه از مدار است كه سبب تحرك الكترون ها گردد. اشاره كرديم كه اين نيروي محرك، اختلاف پتانسيل (ولتاژ) نام دارد و با واحد ولت بيان مى شود. برق گرفتگي در ولتاژهاي بالا يا پايين ممكن است (حدود  110 – 120 ولت) ايجاد گردد. در ولتاژهاي پايين آسيب الكتريكي، بدن بايستي در تماس مستقيم با منبع جريان قرار 7 كيلو /5- گيرد در حالي كه در برق گرفتگي هاي با ولتاژ بالا (حدود 8 ولت) نيازي به تماس مستقيم نيست و در اثر نزديكي به منبع جريان نيز، الكترون ها از طريق قوس الكتريكي به بدن قرباني منتقل مي شوند.
شدت جريان
شدت جريان (آمپراژ) در واقع بيانگر ميزان جريان جاري ميب اشد و ميت وان آن را به عنوان مهمترين عامل دخيل در برق گرفتگي قلمداد کرد .
گفتيم شدت جريان مهمت رين عامل موثر در برق گرفتگي است. از آنجا كه ولتاژ معمولاً ثابت است، مقاومت مهمترين عامل تعيين كننده در ميزان جريان عبوري محسوب مي شود (قانون اهم). طبق مطالعات انجام شده، شدت جريان هاي مختلف آثار متفاوتي را در بافت هاى بدن ايجاد مين مايند:
1 ميلي آمپر: ايجاد سوزش مختصر در پوست
5 ميلي آمپر: ترمور ماهيچه ها
15-17 ميلي آمپر: انقباض ماهيچه ها (جلوگيري از جدا شدن قرباني با منبع تماس)
50 ميلي آمپر: انقباض كليه ماهيچه ها از جمله ماهيچه هاي تنفسي و مرگ متعاقب آن
75-100 ميلي آمپر: فيبريلاسيون بطني

آمار مرگ و میر در اثر برق گرفتگی :

اصفهان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سمنان، سیستان  و بلوچستان، فارس، قزوین، کردستان،کرمان،کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان، هرمزگان، همدان و یزد

همچنین در شهر تهران سه ماهه نخست سال94 نسبت به سال 93 کاهش 3 نفری مرگ و میر داشته است یعنی از 25 مرگ و میر در سال 1393 به 22 مرگ و میر در سال 1394 کاهش داشته است.

تنظیم شده : سایت امداد برق پایتخت – مقالات

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *