رکورد تاریخ مصرف برق کشور برای سومین بار شکست

* در هفته ای که گذشت، رکورد تاریخ مصرف برق ایران شکست.

چهارشنبه (بیستم تیرماه ۹۷) در ساعت ۱۶ و ۳۸ دقیقه با ثبت مصرف لحظه ای ۵۷ هزار و ۹۷ مگاوات، رکورد تازه ای در مصرف برق ایران ثبت شد. تا پیش از این هیچ گاه مصرف برق کشور به ۵۷ هزار مگاوات نرسیده بود.

پیش از این میزان مصرف برق ، در هشتم مردادماه سال گذشته با ثبت مصرف لحظه‌ای ۵۵ هزار و ۴۴۳ مگاوات، بیشترین میزان مصرف برق در تاریخ کشور رقم خورده بود، که روز گذشته بیش از ۱۲۰۰ مگاوات، از رکورد قبلی پیشی گرفتیم. شدت مصرف برق در ساعات بعدازظهر روز گذشته (ساعات ۱۴ تا ۱۷) موجب شد تا بخش‌های زیادی از کشور به‌ویژه نقاط مختلف در کلان‌شهرهایی چون تهران، سمنان، اصفهان، بندرعباس، کرج و … با قطعی‌های پراکنده و چندساعته برق مواجه شوند.
به‌گفته مسئولین وزارت نیرو در امور برق و انرژی، اگر مشترکان بخش خانگی تنها ۱۰ درصد در مصرف برق خود صرفه‌جویی کنند، قطعی‌های برق رخ نمی‌دهد؛ اما به‌نظر می‌رسد اغلب مردم به ضرورت صرفه‌جویی در مصرف برق توجهی ندارند و دولت نیز برنامه بازدارنده اثربخشی در این خصوص ندارد.

روابط عمومی توانیر در اطلاعیه‌ای از مردم خواست تا در مصرف برق صرفه جویی کنند.

در این اطلاعیه راهکارهای ساده برای کاهش مصرف برق را به شرح زیر اعلام کرد:

۱- درساعت‌های اوج بار(پیک مصرف) تا حد امکان در کولرهای آبی از دور کند استفاده نمائیم.
۲- در صورت استفاده از کولرهای گازی، ترموستات را بین ۲۳ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنیم. در ساعت‌های اوج بار (۱۲ الی ۱۶ و ۲۰ الی ۲۳) به ازای هر دو ساعت، کولر را نیم ساعت خاموش کنید. زمانبندی در این خصوص به صلاحدید مشترکان کمک شایانی به مدیریت مصرف برق و پایداری شبکه برق خواهد کرد.
۳-  هنگام استفاده از کولر یا وسایل سرمایشی در ساعت‌های اوج بار، تا حد امکان از لوازم پرمصرف برقی مانند اتو، لباسشویی، ظرف شویی و جاروبرقی بطور همزمان استفاده نکنیم.
۴- استفاده از وسایل برقی یادشده را به روزهای تعطیل یا ساعت‌های غیرپیک منتقل کنیم.
۵- خاموش کردن لامپ‌های اضافی و استفاده از روشنایی طبیعی در روز، ساده‌ترین راه صرفه‌جویی در مصرف برق است.


امداد برق پایتخت
اولین مرکز تخصصی خدمات برق و تلفن
شماره تماس : ۷۵۰۸۳-۰۲۱